1.1 Analisis Prinsip Organisasi dalam Reka Bentuk Kurikulum Standard Kebangsaan dari Dimensi Vertikal dan Dimensi Horizontal
Prinsip organisasi dalam
reka bentuk kurikulum standard kebangsaan boleh dibahagikan kepada dua dimensi
iaitu dimensi menegak (vertical) dan dimensi mendatar (horizontal). Prinsip
dimensi menegak ialah prinsip kesinambungan dan prinsip urutan manakala prinsip
dimensi mendatar pula ialah prinsip skop, prinsip integrasi dan prinsip
imbangan.
Prinsip kesinambungan atau
turut dikenali sebagai Principle of
Continuity yang bermaksud pemeringkatan ilmu, kemahiran dan nilai yang
perlu dikuasai oleh murid-murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal dan
perkembangan mental seiring dengan peningkatan usia mereka. Suatu kurikulum
yang sempurna mempunyai kesinambungan yang lancar dengan dimulai peringkat
paling asas dan seterusnya membolehkan pelajar mengaplikasikan untuk meneroka
pada tahap yang lebih tingg Kesinambungan
di antara pelbagai tingkat sekolah iaitu bahan pelajaran yang diperlukan untuk
melanjutkan pelajaran pada peringkat pendidikan yang lebih tinggi seharusnya diajarkan pada peringkat pendidikan sebelumnya
atau seterusnya.
Bahan pelajaran yang telah
diajarkan pada peringkat pendidikan yang lebih rendah tidak harus diajarkan
lagi pada peringkat pendidikan yang lebih tinggi agar terhindar dari penindihan pengaturan bahan
dalam proses pembelajaran. Oleh itu, objektif atau kandungan yang penting
hendaklah sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan dengan
berbagai-bagai kaedah dan cara bagi menentukan ia dipelajari dengan menyeluruh.
Prinsip urutan atau Principle of Sequence bermaksud jumlah
timbun-tambah ilmu, kemahiran dan nilai yang dibina menerusi pembelajaran yang
dilaksanakan menerusi pembelajaran yang dilaksanakan merentas waktu. Contohnya,
membuat rancangan pengajaran harian berdasarkan sukatan pelajaran harian dan
pengalaman pembelajaran murid. Prinsip ini menyarankan pembelajaran hendaklah
berterusan dan berturutan dengan berdasarkan pengalaman lalu, supaya setiap
pelajar berpeluang mempelajari sesuatu dengan lebih dekat, meluas & mendalam.
Prinsip interasi (Principle
of Integration) ialah menetapkan agar pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan
antara satu sama lain supaya pembelajaran lebih bermakna dan menyeluruh.
Integrasi dikaitkan dengan elemen merentas kurikulum: Bahasa, ilmu, kemahiran,
nilai, teknologi, inovasi, kreatif dan keusahawanan. Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
ialah unsur nilai tambah yang diterapkan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran (PdP) selain yang ditetapkan dalam standard kandungan. Elemen-elemen ini diterapkan bertujuan
mengukuhkan kemahiran dan ketrampilan modal insan yang dihasratkan serta dapat
menangani cabaran semasa dan masa hadapan.
Elemen Bahasa menekankan penggunaan bahasa pengantar yang betul perlu
dititikberatkan dalam semua mata pelajaran. Semasa pelaksanaan pembelajaran dan
pemudahcaraan (Pdpc) dijalankan bagi
setiap mata pelajaran, aspek-aspek seperti sebut, struktur ayat, tatabahasa,
istilah dan laras bahasa perlu diberi penekanan bagi membantu murid menyusun
idea dan berkomunikasi yang lebih berkesan. Nilai murni diberi penekanan dalam
semua mata pelajaran supaya murid sedar akan kepentingan dan mampu mengamalkannya dalam kehidupan seharian .Nilai
murni dapat didefinisikan sebagai perlakuan yang baik, peradaban dan tatasusila
individu manusia dalam hubungannya sesama manusia, alam dan Tuhan. Dalam
pendidikan, penerapan nilai murni secara rasmi diberi penekanan adalah melalui
Laporan Kabinet. nilai murni yang difokuskan merangkumi aspek kerohanian,
kemanusiaan dan kewarganegaraan yang menjadi amalan dalam kehidupan harian.
Penerapan elemen Sains dan
Teknologi mampu menambahkan minat terhadap sains dan teknologi dapat
meningkatkan literasi sains serta teknologi dalam kalangan murid. Penggunaan
teknologi dalam pengajaran juga dapat membantu serta menyumbang kepada
pembelajaran yang lebih cekap dan berkesan. Semangat patriotik dapat dipupuk
melalui semua mata pelajaran, aktiviti kokurikulum dan khidmat masyarakat
kerana ianya dapat melahirkan murid yang mempunyai semangat cintakan negara dan
berbangga sebagai rakyat Malaysia. penerapan elemen keusahawanan
bertujuan membentuk ciir-ciri dan amalan keusahawanan sehingga menjadi satu
budaya dalam kalangan murid.Antara ciri keusahawanan boleh diterapkan dalam PdPc
melalui aktiviti yang mampu memupuk sikap seperti rajin, jujur, amanah dan
bertanggungjawab serta membangunkan minda kreatif dan inovatif untuk memacu
idea ke pasaran.
Prinsip skop berkaitan dengan
keluasan dan kedalaman kandungan yang perlu dimuatkan dalam sesuatu kurikulum
dan pengajaran. Contohnya ialah pecahan unit dalam sesebuah topik atau dikenlai
sebagai subtopic. Keluasan dan kedalaman kandungan ini berkaitan dengan tahap
pendidikan yang membolehkan setiap murid menguasai kandungan mengikut
tahap-tahap pendidikan dan kognitif.
Prinsip Imbangan kandungan pula merujuk
kepada kadar agihan, kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan dengan masa
pembelajaran yang diperuntukkan kepada murid-murid untuk menguasainya.
Contohnya peruntukan masa
untuk mata pelajaran matematik lebih lama dari mata pelajaran lain kerana
konsep pdpc yang dijalankan untuk subjek matematik bezbeza dengan subjek lain. Disamping
kemahiran mengira yang melibatkan daya pemikiran dan kreativiti yang
tinggi,ianya juga memerlukan kefahaman sesuatu konsep dengan tepat dan
menyeluruh.
Ulasan
Catat Ulasan