MODEL
KURIKULUM TYLER
Ralph Tyler
memperkenalkan Model Kurikulum Tyler pada tahun 1949 dan dianggap sebagai model
klasik. Model Kurikulum Tyler merupakan model kurikulum pertama dan banyak
digunakan dalam perkembangan kurikulum di Malaysia. Model ini memberikan fokus
kepada
suatu pembelajaran yang terarah, dirancang dan terurus oleh pihak sekolah. Tyler menegaskan bahawa
untuk mencapai sesuatu tujuan, penggunaan objektif dalam perkembangan kurikulum
sangat penting. Menurut beliau, perkara yang paling penting dalam proses
pendidikan ialah pembentukan tingkah laku. Berdasarkan model ini,
terdapat perubahan yang besar terhadap pola tingkah laku pelajar di mana
perubahan yang berlaku ialah apabila setiap kali perubahan pernyataan objektif
sekolah.
PRINSIP
ASAS MODEL TYLER
OBJEKTIF
Dalam
model Tyler objektif yang dimaksudkan ialah matlamat yang hendak dicapai oleh guru
terhadap pelajarnya. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran seseorang guru
akan menentukan matlamat dan objektif yang diperoleh pada akhir waktu pembelajaran.Tyler
menyatakan bahawa dalam usaha mencapai objektif, seseorang pendidik harus memastikan bahawa objektif pelajaran yang dipilih mestilah selaras dengan keperluan pelajar serta
isikandungan yang sesuai dengan keperluan masyarakat. Satu ciri objektif
yang baik haruslah realistik dan sejajar dengan aras kebolehan serta minat
pelajar. Untuk merangka suatu pengajaran yang bersistematik, Dokumen
Standard Prestasi dan dokumen Standard Kurikulum haruslah menjadi rujukan.
Dalam menentukan objektif, pertimbangan yang harus diambilkira ialah
penglibatan pelajar , tingkah laku pelajar, keadaan dan tingkat prestasi pelajar.
KANDUNGAN
Kandungan
kursus merupakan bahagian kedua dalam pembentukan
kurikulum Model Tyler. Kandungan kursus yang mantap mestilah
berdasarkan pemilihan dan perancangan pembelajaran oleh pendidik.Perancang kurikulum
harus mengambil kira aspek pengalaman sedia ada pelajar. Untuk mencapai
objektif yang telah ditetapkan, penyusunan bahan kurikulum harus disusun
mengikut unit-unit pembelajaran dari bahagian mudah ke bahagian yang lebih
kompleks. Ini bagi menghasilkan penerimaan pengajaran yang seoptimanya daripada
seseorang pendidik. Dalam penyusunan kandungan, Tyler menyarankan
tiga prinsip utama yang perlu dijadikan
dasar iaitu prinsip kesinambungan, prinsip ketertiban
dan prinsip kesepaduan.
KAEDAH
Kaedah
dalam model Tyler berfokus kepada pemilihan set-set dan kaedah pengajaran
yang dipilih oleh seseorang guru. Pemilihan kaedah
pengajaran merupakan suatu yang sangat penting kerana pemilihan kaedah
yang bersesuaian dengan isi kandungan yang disampaikan akan membawa kesan
terbaik kepada pembelajaran pelajar. Pemilihan buku-buku rujukan yang
sesuai di samping pemilihan alat dapat memudahkan pelajar Ketika proses
pengajaran dan pembelajaran yang terbaik.
PENILAIAN
Bahagian
keempat dalam Model Tyler ialah penilaian. Untuk melihat kesan pencapaian objektif
dan matlamat kurikulum sama ada berjaya atau sebaliknya, maka
penilaian akan dilakukan. Penilaian ini pula boleh
dilaksanakan dengan berbagai-bagai kaedah dan pada pelbagai peringkat bagi
mendapatkan pembuktian keberkesanan pembelajaran dan pencapaian objektif yang telah ditetapkan. Penilaian
yang biasanya dilakukan ialah penilaian secara formatif atau
sumatif. Penilaian formatif merupakan penilaian
secara berterusan yang dilakukan selepas selesai
sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran manakala penilaian
sumatif ialah penilaian penilaian akhir tahun seperti peperiksaan akhir tahun
dan peperiksaan umum seperti Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dan Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM). Penambah baikan kurikulum pula akan dilakukan
secara berterusan melalui kaedah penilain sumatif.
KELEBIHAN MODEL TYLER
- Sistem dalam mengurus perjalanan pengajaran dan pembelajaran
Objektif dan matlamat yang jelas di awal perancangan pengajaran memberikan seseorang guru membolehkan idea dan gambaran yang jelas berkaitan hasil yang diharapkan dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Di samping itu, isi kandungan dan kaedah yang dipilih dapat digabungkan serta membolehkan sesuatu hasilan tersebut dinilai.
Penyusunan aras kurikulum yang dimulakan dengan penetapan
matlamat dan objektif pengajaran menjadikan model ini mudah diterima dan
praktik. Dengan ini dapat menghasilkan maklumat yang mudah di fahami.
- Pelajar
dapat berinteraksi dengan persekitaran luaran
Model ini sangat mementingkan pengalaman pembelajaran yang
aktif oleh pelajar sebagai asas kejayaan model ini. Justeru itu, para pelajar
berpeluang untuk berinteraksi dengan persekitaran luaran semasa proses
pengajaran dan pembelajaran. Maka dengan ini, para
pelajar akan dapat membina kemahiran berfikir aras
tinggi, membantu mencari maklumat dan menanam
minat dan sikap positif dalam diri pelajar.
- Menentukan hala tuju organisasi
Model Tyler juga dapat menentukan arah atau hala tuju
sesebuah organisasi kerana sifat model ini sendiri yang dapat membuat
pengesahan tentang keberkesanan organisasi. Selain itu, mampu menyusun
objektif dan matlamat organisasi mengikut keutamaan dan objektif terhadap
objektif penilaian.
KELEMAHAN MODEL TYLER
- Terlalu berpegang kepada objektif
Model Tyler yang membuat penetapan objektif pengajaran pada
peringkat awal ternyata mengehadkan objektif kurikulum. Kesannya ialah
menghalang para pendidik untuk menyerlahkan kreativiti masing-masing.
- Terdedah
dengan unsur-unsur politik
Model
ini juga dikatakan terlalu terbuka dan terdedah dengan unsur-unsur luaran
seperti
pengaruh politik yang mudah memanipulasikan pendidikan. Impaknya ialah, individu dan pihak yang bertanggungjawab dalam pendidikan kehilangan kuasa untuk membuat keputusan dan menentukanhala
tuju pembangunan pendidikan negara.
- Terlalu
terikat dengan mata pelajaran dan peperiksaan
Memandangkan
Model Tyler terlalu memberi tumpuan kepada kurikulum sesuatu mata pelajaran
dan peperiksaan untuk tujuan penilaian maka, kesukaran timbul untuk
menulis objektif tingkah laku pelajar.
PENGALAMAN PELAJAR MENUNTUT TYLER
Apakah
pengertian pengalaman pembelajaran?
Pengalaman
pembelajaran adalah interaksi antara pelajar dan keadaan persekitaran,melalui
proses ini, pembelajaran berlaku. Pengalaman pembelajaran boleh diberi melalui pendengaran, penglihatan, perbuatan, kombinasi pendengaran dan penglihatan, dan
penglibatan.
Apakah
ciri-ciri pengalaman pembelajaran?
Mengutamakan kegiatan-kegiatan atau pengalaman-pengalaman pelajar dalam
rangka membetuk kemampuan yang bersepadu dengan potensi
pelajar.
Bagaimanakah
perlaksanaan pengalaman pembelajaran?
Pengalaman pembelajaran perlu mengambil kira pengalaman lampau dan
pandangan pelajar berhubung perkara yang dipelajari atau situasi yang dialami. Pengalaman pembelajaran dipilih berdasarkan pandangan berhubung proses pembelajaran dan perkembangan
atau pembangunan seseorang pelajar.
Apakah
kesan pelaksanaan pengalaman pembelajaran?
Dapat menerapkan nilai-nilai demokrasi dan kerjasama dalam kelompok. Serta
menerapkan nilai-nilai demokrasi dan kerjasama dalam kelompok sehingga
akan terbentuk kemampuan sosial dalam pengalaman belajar.
Ulasan
Catat Ulasan