1.3 Reka Bentuk Kurikulum Kebangsaan Dan Penterjemahannya Dalam Sistem Pendidikan Di Malaysia.
Menurut Akta Pendidikan (1996), kurikulum
kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan
kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur
kebudayaan dan kepercayaan yang membantu perkembangan seseorang murid dengan
sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta menanam dan
mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.
Malaysia mempunyai sistem kurikulum berpusat dan proses pelaksanaan
perkembangannya adalah secara top-down.
Kurikulum kebangsaan mula disarankan sejak Penyata Razak (1956) membolehkan
setiap pelajar sekolah di Malaysia mendapat ilmu, kemahiran, nilai dan budaya
sebagai warganegara Malaysia.
Kurikulum yang telah dibentuk kemudiannya akan didokumentasikan dan disebarkan ke seluruh sekolah di Malaysia melalui Jabatan Pelajaran Negeri dan Jabatan Pelajaran Daerah. Para pegawai di peringkat ini harus memastikan sebarang maklumat berkaitan kurikulum disebarkan dengan tepat dan jelas supaya tidak timbul kekeliruan dalam kalangan guru-guru di sekolah. Hal ini supaya proses penyampaian kurikulum dapat berjalan dengan lancar semasa proses pengajaran dan pembelajaran sedang berlaku. Oleh itu, guru berperanan penting sebagai pelaksana penyampai kurikulum kebangsaan. Guru perlu menekankan tiga perkara dalam penyampaian perkembangan kurikulum, iaitu:
i. Guru sebagai perancang – merancang dan menyediakan kurikulum
ii. Guru sebagai pelaksana – melaksanakan kurikulum melalui proses pengajaran dan pembelajaran
iii. Guru sebagai penilai – menilai keberkesanan kurikulum : formatif dan sumatif
Kurikulum yang telah dibentuk oleh Kementerian Pelajaran Malaysia adalah
sebagai panduan kepada setiap pendidik yang telah diberi tanggungjawab agar melaksanakan
pengajaran berpandukan rancangan pengajaran. Proses merancang pengajaran
merupakan sebahagian daripada proses kurikulum yang mengandungi himpunan
subjek-subjek. Seterusnya, rancangan pengajaran bagi satu unit pelajaran,
silibus untuk rancangan sesuatu subjek, serta rancangan kerja bagi melengkapkan
maklumat terperinci silibus bagi tempoh tahun persekolahan.
Terdapat 2 jenis
kurikulum yang terdapat di Malaysia iaitu kurikulum formal dan kurikulum tidak
formal..
Kurikulum Formal
Kurikulum formal merupakan kurikulum tersurat (manifested curriculum) yang nyata, terancang dan mempunyai urutan.
Kurikulum formal berfokus kepada objektif, matlamat, subject matter dan struktur pengajaran. Jenis kurikulum formal yang
terdapat dalam sistem pendidikan di Malaysia adalah seperti berikut :
1) Pra Sekolah
- Untuk murid-murid yang berumur 4 hingga 6 tahun
- Dirancang sebagai persediaan untuk sosialisasi pendidikan rendah
- Untuk menyuburkan potensi murid dalam semua aspek perkembangan
- Menguasai kemahiran asas
- Memupuk sikap positif sebagai persedian masuk ke sekolah rendah
- Memperkembangkan daya kreativiti dan estetika menghargai keindahan alam dan warisan budaya
- Merupakan kesinambungan kepada pendidikan pra sekolah
- Dirancang untuk membolehkan murid-murid mencapai kemahiran dalam bidang asas
- Pendedahan kepada membaca menulis, mengira (3M) serta pendedahan kepada subjek-subjek lain (sains, kemahiran hidup, kajian tempatan, pendidikan moral)
- Kurikulum ini dilaksanakan dari segi komunikasi, manusia dan alam sekeliling serta perkembangan individu
- Sesuai dengan keperluan minat, bakat, dan kemampuan mental serta kesediaan murid-murid
- Murid-murid akan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun akhir pengajian sekolah rendah iaitu Tahun 6.
- Lanjutan daripada pendidikan sekolah rendah ke arah mengembangkan potensi individu dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
- Merangkumi pengetahuan, kemahiran, nilai-nilai rohani, kemanusiaan, kemasyarakatan dan asas kewarganegaraan.
- Terdapat 3 aliran utama dalam pendidikan menengah atas,
- Aliran
Akademik (Sains/Sastera)
- Aliran Teknik
dan Vokasional
- Aliran Agama
- Pendidikan menengah terbahagi kepada 2 peringkat:
- Pendidikan
menengah rendah (Tingkatan 1 – Tingkatan 3)
- Pendidikan
menengah atas (Tingkatan 4 dan Tingkatan 5)
- Peperiksaan Utama
- Pentaksiran
Tingkatan 3 (PT3) (mula dikenalkan pada 2014 menggantikan Peperiksaan Menengah
Rendah, PMR untuk murid tingkatan 3)
- Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) (Diambil semasa tingkatan 5)
4) Kurikulum Pendidikan Khas
- Untuk murid berkeperluan khas (masalah penglihatan, pendengaran dan pembelajaran) dan murid pemulihan khas.
- Menekankan perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek supaya murid ini dapat melanjutkan pendidikan ke peringkat yang lebih tinggi bagi membolehkan mereka mendapat pekerjaan dan hidup berdikari.
Kurikulum Tidak Formal
Kurikulum tidak formal merupakan pendidikan yang
berlaku di luar bilik darjah/ tidak dirancang. Ia melibatkan human variables yang tidak dikawal atau
tidak mempunyai pelan berstruktur. Kurikulum tidak formal melibatkan interaksi
sosial-piskologikal antara pelajar dengan guru, yang melibatkan perasaan, sikap
dan tingkah laku. Terdapat 2 jenis kurikulum tidak formal.
- Ko-kurikulum
Aktiviti yang dilakukan di luar kuliah untuk menyokong kurikulum yang bertujuan untuk membentuk personaliti dan sahsiah pelajar. Aktiviti ko-kurikulum adalah seperti pasukan unit beruniform, kelab, persatuan dan sukan. Kebiasaannya, aktivit ko-kurikulum diwajibkan kepada setiap pelajar.
- Kurikulum Tersembunyi
Sesuatu yang dipelajari atau diperolehi oleh pelajar secara tersirat dan tidak mempunyai penyataan bertulis. Ianya merupakan sebuah elemen yang perlu diambil kira semasa merancang dan merekabentuk kurikulum . Sebagai contoh, peraturan, nilai-nilai yang telah diterima masyarakat, kehidupan institusi, proses sosialisasi, pembudayaan, pengetahuan dan kemahiran dan sebagainya. Kurikulum tersembunyi ini lazimnya boleh diperolehi semasa proses pembentukan kanak-kanak daripada peringkat pra sekolah lagi. Kurikulum tersembunyi ini berpengaruh sebagai suatu komponen tambahan sambil melaksanakan kurikulum biasa.
Reka Bentuk Kurikulum di Malaysia
Pembentukan dan penyusunan kurikulum kebangsaan
mempunyai dua reka bentuk iaitu secara vertikal dan horizontal. Reka bentuk
vertikal dijalankan secara sekuen dan kontinuiti. Manakala, reka bentuk
horizontal pula mengandungi elemen seperti skop, integrasi dan imbangan.
- Vertikal
Sekuen – elemen yang terkandung dalam kurikulum dan
disusun bagi memastikan urutan pembelajaran berjalan dengan teratur supaya
pembelajaran dapat berlaku secara berterusan. Ia merupakan pengajaran secara
bertingkat atau mengikut tahap seperti tahap yang mudah ke tahap yang lebih
kompleks, pelajaran secara konkrit dan abstrak dan kronologi.
Kontinuiti – bagi memastikan terdapat kesinambungan
yang sesuai antara satu peringkat pembelajaran ke tahap yang seterusnya.
- Horizontal
Skop – mengenai keluasan dan kedalaman sesebuah topik,
kandungan, dan pengalaman pembelajaran secara kognitif, afektif, dan
psikomotor.
Integrasi – merupakan hubungkait antara pengetahuan
sedia ada pelajar, dan pengalaman dalam kurikulum supaya pembelajaran lebih
bermakna dan menyeluruh
Imbangan – keseimbangan yang terdapat dalam setiap
aspek yang melibatkan proses kurikulum dan reka bentuk kurikulum. Merujuk
kepada agihan, kepadatan muatan dan kesecocokan kandungan dengan masa
pembelajaran yang diperuntukkan kepada pelajar-pelajar untuk menguasainya.
Orientasi Reka Bentuk Kurikulum
Kurikulum Berorientasi Pelajar |
Lebih berfokus kepada individu dan pengajaran berdasarkan minat pelajar.
Pelajar mengorganisasi kurikulum sendiri berorientasikan aktiviti dan membina
pengalaman. Bersifat terbuka kepada semua pelajar untuk turut serta. |
Kurikulum Berorientasi Masyarakat /Masalah |
Berasaskan kepada pemikiran manusia dan kesejahteraan sejagat. Makhluk
sosial yang perlu hidup bersama di samping konflik. Pelajar dapat
mengenalpasti, memahami, menganalisis masalah
yang dihadapi dalam kehidupan. |
Kurikulum Berorientasi Nilai |
Berpusatkan isi kandungan
yang melibatkan proses mengingati dan memahami secara berperingkat |
Kurikulum Eklektik |
Menekankan pengetahuan,
nilai, dan warisan budaya. Lebih fokus kepada membangunkan intelek pelajar
berdasarkan subjek dan pengetahuan |
Pola Reka Bentuk Kurikulum
Kurikulum sebagai perancangan |
Kurikulum yang berusahan untuk
memperkembangkan potensi individu sebagai satu usaha yang berterusan |
Kurikulum sebagai proses |
Usaha untuk menangani masalah yang berlaku
dalam pendidikan |
Kurikulum sebagai
objektif |
Objektif kurikulum merujuk kepada nilai yang merangkumi ilmu
pengetahuan dan juga keterampilan. Ia merujuk juga nilai yang terdapat dalam diri pelajar |
Penterjemah dan
Pentafsiran kurikulum kebangsaan
Menurut Akta Pendidikan 1996, kurikulum kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan yang membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.
Penterjemahan Kurikulum Kebanngsaan
Penterjemahan kurikulum kebangsaan mengandungi proses yang melibatkan 4 komponen yang saling berhubung, iaitu:
i. Asas pertimbangan pembinaan kurikulum
-
Pembangunan Negara
-
Perkembangan individu
-
Teori pembelajaran
-
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK)
- Empat Rukun Pendidikan
ii. Peringkat pelaksanaan kurikulum
-
Komponen Mata Pelajaran Wajib
- Program-program khas
iii. Amalan kurikulum bilik darjah
-
Strategi pengajaran dan
pembelajaran
- Penilaian
iv. Hasil pelaksanaan kurikulum
-
Pembangunan insan
-
Pembangunan negara
Ulasan
Catat Ulasan