1.0 Analisis Reka Bentuk Kurikulum, Pola Kurikulum dan Orientasi Kurikulum Yang Dilaksanakan dalam Kurikulum Kebangsaan
Kurikulum yang
dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia adalah penting sebagai panduan
kepada setiap pendidik dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PDP). Pendidik
perlu melaksanakan tugasan pengajaran berpandukan rancangan pengajaran.
Rancangan pengajaran tersebut berpandukan topik dan sub-topik yang disenaraikan
dalam rancangan kerja dan silibus atau maklumat kursus, dimana ia juga
merupakan sebahagian daripada kurikulum bagi proses pengajaran. Proses
pengajaran merangkumi beberapa proses iaitu proses menentukan matlamat
pendidikan, merancang kurikulum, merancang pengajaran dimana rancangan
pengajaran dihasilkan, seterusnya proses pengajaran dan pembelajaran yang
membawa kepada hasil pembelajaran.
Bagi konteks ini, pembentukkan kurikulum kebangsaan telah dirancang oleh pakar Pusat Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia dan rancangan ini telah didokumenkan secara bertulis melalui silibus bagi setiap mata pelajaran yang ditawarkan bagi kumpulan pelajar tertentu iaitu pelajar sekolah rendah atau menengah yang bertujuan untuk mencapai matlamat yang telah dinyatakan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Hal yang demikian sedia maklum dimana Kurikulum Kebangsaan telah didokumentasikan mengikut tahap dan jenis Pendidikan seperti Kurikulum Standard Pra-Sekolah (KSPR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang kini telah diubah kepada Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang juga telah bertukar kepada Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Pendidikan Khas (KPK).
Pola & Orientasi Reka Bentuk Kurikulum
i) Berpusatkan pelajar
Ciri-ciri :
- Fokus kepada individu dimana potensi individu dicungkil
- Pengajaran mengikut minat pelajar
- Organisasi kurikulum (minat, keperluan da tujuan pelajar)
- Berorientasikan aktiviti & membina pengalaman
- Humanistik iaitu pembinaan insan
- Bersifat terbuka kepada pelajar untuk turut sama dalam mereka bentuk kurikulum yang hendak mereka pelajari.
Kekuatan :
- Motivasi belajar bersifat intrinsik
- Pengajaran melihat kepada perbezaaan individual
- Aktiviti penyelesaian masalah untuk menghadapi kehidupan
Kelemahan :
- Lemah dalam komuniti dan sekuens bahan
- Sukar diimplementasikan oleh guru biasa ( perlu guru khas)
- Penekanan pada minat belum tentu sesuai untuk menghadapi realti
- Dasar penyusunan struktur kurikulum tidak jelas kerana kurikulum hanya menekankan minat pelajar
ii) Berpusatkan akademik
Ciri-ciri:
- Menekankan pengetahuan,nilai dan warisan budaya
- Beronterasikan kepada subjek dan pengetahuan
- Fokus kepada pengetahuan bagi membangunkan intelek
- Kurikulum berpusat isi kandungan ( apa yang akan diajarkan)
- Pengajaran melibatkan proses mengingat & memahami
- Diajarkan secara terpisah-pisah (mengikut bab/topik)
Kekuatan :
- Mudah untuk membuat perancangan, pelaksanaan dan penilaian
- Pendidik tidak perlu dilatih secara khusus
Kelemahan:
- Peranan pelajar pasif
- Pengajaran fokus kepada pengetahuan
- Pengajarannya yang terpisah-pisah bertentangan dengan kenyataan bahawa pengetahuan berbentuk integrasi
iii) Berpusatkan masyarakat
Ciri-ciri :
- Berdasarkan kepada kesejahteraan masyarakat
- Berasaskan pemikiran bahawa manusia sebagai makhluk sosial yang perlu hidup bersama & ada konflik
- Isi kurikulum berupaya masalah-masalah sosial/persekitaran
Mendatar : merentas
pelbagai disiplin ilmu
Menegak : keupayaan selesaikan masalah
- Kurikulum mengintegrasikan antara subjek dengan masalah kehidupan sosial & alam sekitar
- Pengajaran menggunakan pendekatan penyelesaian masalah
- Mengintegrasikan beberapa mata pelajaran
- Lingkungan masalah dalam kehidupan & masyarakat
- Masalah membentuk intipati kurikulum
- Pelajar mempelajari kurikulum untuk mengenalpasti, memahami, menganalisis dan menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan
Kekuatan :
- Pelajar memahami masalah
- Pencegahan dari dalaman diri pelajar
- Keharmonian dalam kehidupan bermasyarakat
Kelemahan :
- Pelajar ingin mencuba walaupun telah memahami masalah
- Menimbulkan masalah yang lebih besar
- Kos lepas yang terpaksa ditanggung oleh pelajar, keluarga, masyarakat dan negara
Ulasan
Catat Ulasan